Pagina's

10 mei 2016

ONZE VOORTUIN


Naast uitstapjes met onze twee meiden hebben we onze zonnige
 vakantieweek besteed aan werken in de voortuin.

De bovenste foto is van een paar jaar geleden en de trosrozen 
die aan beide kanten van het pad in de tuin stonden,
hebben we er eind 2014 al uitgehaald.

Toen we ze aanschaften, dacht ik dat het helemaal dicht zou
 groeien en we geen last zouden hebben van het onkruid
maar niets was minder waar helaas.

Elke keer weer veel schrammen op mijn armen door
de onkruid die er toch steeds weer bovenuit
 kwam, met de hand weg te halen.

En daar had ik geen zin meer in vandaar dat we 
alle rozen er uit hebben gehaald.


Een tuin met alleen maar buxushagen en zwarte grond is niet echt
decoratief maar meer dan anderhalf jaar had ik helemaal
geen idee wat ik dan wel met de voortuin wilde.





Nu zag ik laatst op pinterest van die grote stoere bakken van beton.
Maar zoiets kant en klaar kopen of laten maken is erg kostbaar.

Alhoewel het aanbod tegenwoordig op marktplaats magertjes is,
ben ik toch daar gaan zoeken naar betonnen bakken.

Na het doorspitten van vele pagina's was daar ineens een
advertentie waarin ze betonnen voederbakken te koop hadden.

In de buurt zelfs en de maten ook nog precies goed.
Hoeveel mazzel kan een mens hebben ...

Met een tractor zijn ze op een aanhanger gezet, de twee grote bakken
wegen maar liefst zo,n 500 kilo per stuk en hier thuis was het
erg spannend om ze weer van de aanhanger te krijgen.

Er waren zes sterke mannen voor nodig en zelfs
 dat ging niet zonder slag of stoot.
Met sjorbanden de bakken van de kar laten zakken en
dan op ijzeren buizen op hun plek rollen.

Erwin had de plekken door middel van paaltjes waterpas gemaakt
want eenmaal op hun plek verzet je ze nog geen milimeter
als je niet met z'n zessen bent dus dat moest gelijk goed.

Jaja , ik wilde weer wat werd al door de mannen gezegd,
ze kennen me hier al langer in de straat ;-)

Maar goed, ze staan op hun plek en inmiddels met wel
20 zakken potgrond erin nog veel zwaarder.


We hoeven in elk geval niet bang te zijn dat
ze worden meegenomen ;-)





De buxus is rondom de tuin weggehaald, de hoge hedera links van het raam
wordt langs die kant van de tuin als lagere afscheiding doorgetrokken.
En ook aan rechterkant wordt er hedera gebruikt om de
oprit te scheiden van de tuin.







Tussen ons en de buren is een paar jaar geleden al een hoog rasterhek geplaatst
met hedera. Zo laten we dus alle verticale afscheidingen begroeien 
met hedera en dat houdt het lekker rustig.








In de bakken komt een siergras over de volledige breedte van het huis.
Het stoere gras gaat de strakke lijnen van het huis verzachten,
ook s'winters is het nog decoratief als het bruin verkleurd.









Voor de bakken is een buxushaag gepoot, dit om het grijs en 
de hoogte van de bakken wat te doorbreken. 
Aan de voorkant van de tuin langs de stoep gaan we ook
weer buxussen terug poten, zo worden alle 
horizontale afscheidingen ook gelijk.

Verder hebben we de grond gisteren afgegraven want we willen
er split in hebben. Om het in de grijstinten te houden, 
wordt het waarschijnlijk Ardennersplit.


Nou, dit was een heel verhaal over de voortuin.
Ik post niet zo vaak momenteel dus 
dan maar gelijk goed ;-)

Hele fijne nieuwe week alvast gewenst !

Hartelijke groet Gea




13 opmerkingen:

Coby Breitner zei

Nou geweldig mooi hoor, kan me jullie oude tuin nog herinneren want ik volg je al helemaal vanaf het begin. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
Gr. Coby

Home and Lifestyle zei

Haha...ik zag het al helemaal voor me....zes mannen die zich in het zweet werken, omdat jij weer een geniaal idee had. Maar zoals je zegt, tegen diefstal verzekerd. Soms is het inderdaad zoeken naar een tussenweg...wat is mooi en wat is daarnaast ook nog eens praktisch. Maar dat gaat jou vast wel lukken!

Een fijne week, Gea! Liefs, Ingrid

De Witte Lanteern zei

Oh, ik zie het plaatje al helemaal voor me: mooi!!
Je moet je even in het zweet (laten)werken, haha, maar dan heb je ook wat. Het zijn erg mooie bakken! Ik zoek zoiets nog voor een waterpartij in de tuin, ben mijn potten zo beu bij het fonteintje. Maar de meeste bakken bij tuincentra's zijn te duur én met een gat erin. Ook al eens gekeken om ze zelf te maken, maar dat werd ook al een flink kostenplaatje. Wil het ook allemaal wat strakker (niks veranderlijker als de mens, nietwaar!). En makkelijker...We worden toch allemaal een dagje ouder...Maar bedenken is het één, vinden een tweede...Jouw is het gelukt! Geniet ervan!
Liefs, Peetje

Gea Loosman zei

Het lijkt mij wel heel mooi om mee te maken, 6 sterke mannen die zich voor jou in het zweet werken en jij er naast om aanwijzingen te geven!
Fantastisch.....
Het wordt volgens mij wel een hele mooie tuin met al die stoere elementen.
Ben benieuwd naar het eind resultaat.
Groetjes Gea

Marry Langwerden zei

Mooi hoor, die bakken. Wij hebben zo'n betonnen bak onder een oude pomp gezet en er tulpen van allerlei kleuren rose tot paars ingezet. Heel mooi. Maar grassen, ja, daar heb je natuurlijk langer wat aan. Wel een goede tip voor "na de tulpen". Heb je al gedacht aan Pachysandra of laagblijvende hulst? Zijn beide goed in vorm te snoeien en vooral de Pachysandra is erg makkelijk.

Succes met de invulling,
groetjes Marry

Anoniem zei

IK zou misschien voor iets anders gaan dan buxus omdat in een groot gedeelte van ons land de buxusmot alle planten kaal vreet. Is heel moeilijk te bestrijden, en rukt steeds verder op. Anders kun je over een paar jaar misschien weer alle buxus gaan vervangen.

It's me zei

Ik vind ze helemaal geweldig !!?..zo stoer lijkt me leuk met gras erin...geniet er maar lekker van liefs Ria x

van alles wat in huis en tuin. zei

Haha....zo gaat het vaak: wij vrouwen bedenken iets en de mannen mogen het echte werk doen! Maar nu heb je ook wat!
Mooi dat je het grijs hebt doorbroken met de buxus, anders wordt het wel erg egaal hè!
Ik kan je geen advies geven want ik ben meer van de bloemen maar alleen grijs split....ik vind het dan altijd net een kerkhof: sorry!
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken, dat krijgen we vast nog wel te zien!

groetjes Trijnie

lia zei

Dat zijn mooie stoere bakken. En megazwaar, die nemen ze zeker niet mee.
Soms is het ook heel moeilijk om iets te bedenken in een tuin. Maar ik denk dat het zo heel mooi gaat worden.

Marjonel M zei

Dat ziet er heel mooi uit, en ben dan ook benieuwd naar het totaal plaatje maar dat zien we vast wel een keer..

Mirjam zei

Dat was het eerste dat ik dacht: Die zullen niet gejat worden, die bakken. Mooi staan ze daar bij jullie. Helemaal jullie stijl. En al dat grijs onderbroken met groen in de vorm van hedera, buxus en leilindes... super mooi.
Het siergras zal ook zeer mooi staan.
Laat je het ons nog een keer zien? Als de grassen af zijn en het split er in zit?
Fijne avond,
liefs,
Mirjam

Anneke zei

Wat een leuk idee betonnen bakken. Maar oh oh oh wat zullen jullie een werk gehad hebben om ze op de plaats te krijgen. En wat zal het mooi staan met de grassen. Echt een top idee.
Liefs Anneke

Bonjade zei

Gaaf zeg! Enne....waar vind je zomaar 6 sterke mannen? Als ik nu ook nog zo'n bak wil.....;)

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Fijne dagen

Liefs